De provincie Noord-Holland laat een aantal fietsbruggen langs de N243 innovatief ontwerpen en produceren door middel van het 3D-betonprinten. Door deze techniek is er minder materiaal nodig, ontstaat minder afval en vereenvoudigt de bouwlogistiek.
Gebiedsaannemer BAM Infra heeft zich samen met een aantal partners gespecialiseerd in 3D-betonprinten. Zij zochten projecten die geschikt zijn om deze nieuwe technologie te gebruiken. De provincie Noord-Holland heeft besloten de nieuwe fietsbruggen over de N243 door middel van deze innovatieve methode te laten bouwen. Het gaat om vier nieuwe fietsbruggen, waarvan drie in de gemeente Beemster. De vierde brug wordt in de gemeente Alkmaar geplaatst. Bij een fietsbrug is sprake van relatief eenvoudige tekeningen en berekeningen, waardoor deze bouwwerken zich goed lenen voor deze nieuwe methode.
Voordelen van 3D-betonprinten
De basis van een reguliere betonconstructie is een mal, ook wel bekisting genoemd, waarin het beton gegoten wordt. Voor 3D-betonprinten is geen mal nodig. Hierdoor zijn alle soorten vormen, afmetingen en ontwerpen mogelijk. De hoeveelheid benodigd beton wordt exact berekend en alleen aangebracht waar het noodzakelijk is. Daardoor is minder beton nodig, wat weer zorgt voor een geringere CO2-uitstoot. Reguliere betonconstructies moeten elke keer opnieuw worden ontworpen. Met de komst van 3D-betonprinten is het mogelijk om bruggen te standaardiseren. Het ontwerp wordt digitaal opgeslagen en kan hergebruikt worden.
Planning
Gebiedsaannemer BAM Infra heeft samen met zijn partners op 15 januari een 3D- betonprintfaciliteit geopend in Eindhoven naast de productielocatie van Beamix. De vier bruggen worden hier ontworpen. Naar verwachting worden de bruggen in 2020 opgeleverd.