Ik hoorde onlangs een sterspot van één van onze grootste bouwmarkten. Een man met zo’n oude economiestem riep op mijn radio: meer, meer, meer. Alles kan ‘meer’. En waarom? Nou omdat de betreffende bouwmarkt echt absoluut de goedkoopste is.
Welke ivoren toren reclamejunk bedenkt dit, hoor ik mijzelf roepen, juist op het moment dat ik door het ontwerp van ons Nationale Programma Circulaire Economie blader. Dat is zeker nog niet wat het moet zijn, maar de macho radiospot slaat alles. In nog geen halve minuut hoor je precies waar we nu toch echt vanaf moeten. Al vanaf hadden moeten zijn.
Immers: we moeten niet meer, maar juist van alles juist een flink tikkie minder. En waarom moeten die bouten, schroeven en pluggen zo goedkoop zijn? Niet omdat ze circulair gemaakt zijn toch? Natuurlijk past een bouwmarkt op zich in wat we willen. Zo verkopen ze gereedschappen om spullen mee te repareren en dus te behouden. Maar dan moeten de isolatiewandjes, paneeltjes van spaanplaat wel verantwoord zijn en vooral levensbestendig. Vanaf dan kunnen we via de bouwmarkt echt circulair aan de slag.
Dit brengt me op een idee voor een volgende spot die aansluit op wat steeds meer mensen willen:
‘Wij zijn volledig CO2-neutraal, al onze artikelen zijn herbruikbaar, verantwoord en ook nog eens betaalbaar’
Dat laatste hoeft van mij niet, maar tja, de oude economie heeft nu eenmaal zijn stuiptrekken. Maar wie weet, is marktwerking in een volledig circulaire wereld nog steeds mogelijk. En misschien best goed. Een idee in dit verband voor het Nationale Programma Circulaire Economie: een verbod op vervuilend consumptiegedrag oproepende reclames!
Lex Hendriksen