Het Gemeentelijk Vervoer Bedrijf (GVB) van Amsterdam zet nieuwe, elektrische veerponten in op drie drukke Noordzeekanaalroutes. Deze zetten meer dan 350.000 auto’s per jaar over. De nieuwe veerboten vormen een belangrijke stap in de strategie om een duurzaam, emissievrij transportbedrijf te worden.

Rond 2023 zullen ze de bestaande dieselaangedreven vloot, die dateert uit de jaren dertig van de vorige eeuw, volledig hebben vervangen. De veerponten varen continu in 24-uursdienst, en hebben na elke 20 minuten durende vaarronde slechts drie minuten beschikbaar voor het opladen van de batterij. Snelladen is daarmee de kritieke factor bij het onderhouden van een betrouwbare dienst. De veerponten zullen normaal gesproken 100 procent elektrisch worden aangedreven door hun 680 kilowattuur batterijen. De generator wordt alleen gebruikt boven windkracht 8. De nieuwe GVB-veerponten kunnen tot 400 passagiers en 20 auto’s of 4 vrachtwagens vervoeren. De eerste pont is in augustus 2021 in gebruik gekomen en passagiers hebben opgemerkt dat hun reis nu veel comforta­beler, stiller en schoner is dan voorheen.

De opdracht voor de bouw van de volautomatische laadpalen is gegund aan BAM Infra Rail bv, onderdeel van de BAM Groep, een groot bouw-, vastgoed- en civieltechnisch bedrijf. BAM benaderde ABB om de technologie te leveren die de wisselstroom-netspanning omzet naar een stabiele DC-voeding. De stroom­conversietechnologie van ABB zorgt voor een stabiele stroomvoorziening voor de snellaadplaatsen van de vijf nieuwe elektrische veerponten.