Port of Amsterdam als circulaire hotspot: dat is de stip die het havenbedrijf op de horizon heeft gezet. Een circulaire plasticketen op regionale schaal is daarin een belangrijke speerpunt. “Idealiter vinden alle plasticstromen die het havengebied binnenkomen, hier ook weer een herbestemming.”

Port of Amsterdam heeft speciaal voor deze nieuwe economie 21 hectare grond gereserveerd, meldt duurzaambedrijfsleven.nl. In 2021 moeten die vierkante meters volledig zijn uitgegeven aan circulaire en biobased bedrijven. “Dat gaat hartstikke goed en gaan we gemakkelijk redden”, denkt James Hallworth, commercieel manager Circular & Renewable Industry bij Port of Amsterdam

Belangrijk en uitdagend
Plastic is zowel een belangrijke als uitdagende afvalstroom in de toekomstvisie van Port of Amsterdam. Belangrijk omdat plasticvervuiling een steeds groter probleem is, uitdagend omdat het materiaal uit allerlei verschillende fracties bestaat. Hallworth: “PET, HDPE, PP, PVC; plastic kent allerlei varianten, die allemaal op hun eigen manier verwerkt worden. Het zou geweldig zijn als dat allemaal op één locatie gebeurt.”

Port of Amsterdam wil die locatie zijn. Een plastic hub dus, waar een circulaire economie kan opbloeien. In de praktijk moet dat er zo uitzien: plastics komen in bulk de haven binnen, worden in de haven gesorteerd in verschillende, hoogwaardige plasticstromen en krijgen in de haven een herbestemming. “Simpel gezegd: plastic afval komt aan de ene kant de haven binnen en komt er aan de andere kant uit als secundaire grondstof of nieuw product”, licht Hallworth toe.

Bedrijven koppelen
Dat klinkt als toekomstmuziek, maar Port of Amsterdam is hard op weg om zo’n plastic hub te worden. Het havenbedrijf trekt allerlei nieuwe bedrijven naar het havengebied, die allemaal hun eigen niche hebben op het gebied van plasticrecycling. “De een kan iets met gebruikt PET, de ander heeft weer een herbestemming voor end-of-life plastics”, aldus Hallworth. “Als je die partijen vervolgens koppelt aan afvalverwerkers, kan het hard gaan.”

Zo werd Integrated Green Energy Solutions (IGES), een bedrijf dat end-of-life plastics verwerkt tot transportbrandstof, gekoppeld aan Paro, inzamelaar en verwerker van industrieel (sloop)afval. “Die heeft een plasticstroom beschikbaar, waar IGES gebruik van maakt”, licht Hallworth toe. “Zo creëer je een ecosysteem op zeer regionale schaal: Paro zamelt afval in de Metropoolregio Amsterdam in, sorteert het in het havengebied en levert de plastics aan IGES. Als die nu ook nog een afzetmarkt vindt in het havengebied, voor de transportbrandstof die ze produceren, zet je echt stappen richting een circulaire economie.” Lees verder >