DHL Parcel heeft twee nieuwe Amsterdamse CityHub’s geopend: in Amsterdam-West en in Aalsmeer. Dat brengt het aantal CityHubs waarmee de regio Amsterdam wordt beleverd in totaal op zeven stuks. De CityHubs zijn gasloos en voorzien van zonnepanelen, waarmee elektrische bestelauto’s opgeladen kunnen worden. Het is daarbij nog wel wachten op een deel van de elektrische bestelauto’s, waarvan de levering momenteel wereldwijd is vertraagd. In de tussentijd wordt de CO2 footprint gereduceerd door het tanken van (HVO) biodiesel.
Het concept van deze zeven CityHubs sluit aan bij de ambities van Amsterdam tot verduurzaming van stadslogistiek. Op de zeven CityHubs worden in de regio Amsterdam dagelijks pakketten van tienduizenden verzenders gebundeld en vervolgens de stad en wijken ingebracht.
Slimme routes
De korte afstanden, de slimme routes, de hoge beladingsgraad en het veelal geëlektrificeerde wagenpark optimaliseren duurzaamheid en beperken verkeersbewegingen. In deze routes worden ook de 250 DHL servicepunten afgehaald en beleverd. Dat geldt ook voor de pakketkluizen, waarvan het aantal in de hoofdstad dit jaar groeit naar de honderd, nog afgezien van het groeiend aantal dat staat in appartementencomplexen, kantoren en publieke instellingen zoals ziekenhuizen. Dergelijke out-of-home-leveringen waarbij de consument zelf zijn pakket afhaalt, worden gezien als nog duurzamer.
Knelpunt
Een probleem waar DHL Parcel tegenaan loopt is dat locaties waar CityHubs gevestigd kunnen worden bepekt zijn, ook al gaat het hier niet om enorme distributiecentra. Daarom wordt een campagne gevoerd om aan geschikte (herontwikkelings)locaties te komen. Met name Amsterdam-Oost, Zaandam, Haarlemmerliede en Rotterdam-Zuid moeten nog worden ingevuld met nieuwe CityHubs.
Bron: Persbericht DHL